Bhopal

Var på föreläsning med Amnesty igår. Först tänkte jag att jag var fruktansvärt dåligt allmänbildad. Sedan blev jag ledsen när jag insåg att min smått cyniska världsbild bekräftades. Det kapitalistherrarna inte vill att vi ska veta, det vet vi inte. Fattiga människor som dör är inte värda mer än pengarna de ägde.

http://www.youtube.com/watch?v=Xz-BfXLjQ9c

Intressant kuriosa: Dow Chemicals köpte Union Carbide 2001, det var Dow Chemicals som sålde gifterna till Dole. I avtalet med Dole avsade sig Dow Chemicals allt ansvar för eventuella katastrofer - anledningen till att det nu är Dole som står vid skampålen efter dokumentären Bananas. Arbetarna som Bananas handlar om lider av precis samma skador som människorna i Bhopal gjorde för 25 år sedan och än idag.



Kommentarer
Postat av: Kajsa

I och för sig så ville inte dow chemicals sälja nemangon till dole, men under stämningshot från Dole (då de ansåg det vara kontraktsbrott från dow chemicals sida) gick det med på att sälja, mot att de slapp ta ansvaret. Otroligt fegt visserligen, men den stora boven i dramat ÄR dole, det är inte direkt synd om dem för att de måste ta skulden. Dole visste precis vilka bieffekter nemangon gav men fortsatte använda det.

2009-11-21 @ 16:34:01
Postat av: Maria

Alldeles sant. Men det är intressant att Dow samtidigt vägrar kännas vid händelserna i Bhopal och de hann ju faktiskt skriva kontrakt med Dole innan de ångrade sig - och samtidigt kände till hur otroligt farliga kemikalierna faktiskt är.

2009-11-21 @ 18:42:53
URL: http://litethallon.blogg.se/
Postat av: Julia

Men MARIA du får inte lägga ut såna hemska bilder. Nu lär den sitta orubbad på min näthinna resten av dagen. Men jag antar att det kanske var tanken bakom det hela.

2009-11-22 @ 12:15:57
URL: http://bobbb.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag avskyr också den bilden. Men ja, det var meningen. För att ingen ska glömma vad som hände och fundera över vad vi inte vet och varför - det är först nu de Indiska myndigheterna gått med på att skriva in händelsen i historieböckerna.



För att jag inte kan låta bli - om man även räknar in offer för en oansvarig politik när man räknar offer för olika ideologier (med jordbruksreformen i Sovjet som ett tydligt exempel), så måste man göra samma sak med kapitalismen.

2009-11-22 @ 14:02:36
URL: http://litethallon.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Kul sida! Det märks att du gillar att blogga!

2011-07-20 @ 04:51:29
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0